Artikel 1 – Toepassing
1.1 De algemene
voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen de ondernemer
(MIAUW - kattentrimmer) en de klant met betrekking tot de te verstrekken zorgen
ten behoefte van het dier.
Artikel 2 – Overeenkomst
2.1 De
overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van de geboden diensten, welke voor
de oppasdienst door de klant bevestigd worden door de schriftelijke
overeenkomst te handtekenenen voor een trimbehandeling door het maken van aan
afspraak.
Artikel 3 – Algemene bepalingen
3.1 De
ondernemer heeft het recht om foto’s te maken van de dieren en deze foto’s te
gebruiken op sociale media. Indien de klant dit niet wenst, dient dit
schriftelijk meegedeeld te worden aan de ondernemer.
3.2 De
ondernemer heeft het recht om een dienst te weigeren, ook na een eerste
kennismaking, en dient hiervoor geen reden mee te delen. Deze weigering zal ten
laatste 24 uur na het kennismakingsgesprek aan de klant worden bericht.
3.3 In geval de
afwezigheid van de klant vroegtijdig beëindigd wordt bij de oppasdienst, kan
deze geen terugbetaling eisen van de gereserveerde diensten.
3.4 In geval dat
de afwezigheid van de klant verlengd wordt bij de oppasdienst, dient de
ondernemer zo snel mogelijk verwittigd te worden. De klant dient de verlenging
schriftelijk (e-mail of sms) aan te vragen. De ondernemer zal alles in het werk
stellen om de klant zo snel mogelijk te informeren over de mogelijkheden.
3.5 De klant en
de ondernemer bepalen samen wanneer de gevraagde oppasdienst moet worden uitgevoerd.
Er wordt geen garantie gegeven dat uw gevraagde diensten telkens op exact
hetzelfde uur zullen doorgaan, aangezien aangevraagde medische zorgen zoals
bijvoorbeeld toedienen van nodige medicatie prioriteit krijgen.
Artikel 4 – Prijs
4.1 De prijs die
de klant moet betalen wordt vastgelegd in de overeenkomst. Voor een
trimbehandeling staan de prijzen vermeld op de site. De prijs bevat de kosten
van verzorging en/of trimmen van het dier.
4.2 Optredende
prijsstijgingen tussen het moment waarop de overeenkomst wordt afgesloten en
het moment waarop deze wordt uitgevoerd zijn niet van invloed op de
overeengekomen prijs.
4.3 Bij een
overeengekomen verlenging van de oppasdienst van het dier geldt dezelfde prijs
als de overeengekomen prijs voor de periode dat het dier reeds verzorgd werd,
echter met een maximum van één verlengingsperiode in geval de prijs voor de
diensten tussentijds wordt verhoogd.
Artikel 5 – Betalingen
5.1 De klant
verplicht zich ertoe de verschuldigde bedragen voor een oppasdienst voor
aanvang van de oppasperiode te voldoen. Een reservatie is steeds bindend
aangezien deze data worden ingeboekt. Indien de klant nalatig is in het betalen
van het eindbedrag (bij eventuele verlening of onvoorziene kosten) en dit
bedrag niet cash betaalt of op de rekening van de ondernemer stort binnen de 14
dagen na de prestatie, wordt een boete van 10% in rekening gebracht. Bij
geschillen tussen de ondernemer en de klant is het Belgisch recht van
toepassing en wordt het vredegerecht ingeschakeld. Bij een trimbehandeling
dient meteen ter plaatste betaald te worden.
5.2 Onvoorziene
en/of onverwachte kosten aangegaan door de ondernemer (tijdens een oppasdienst)
voor rekening van de klant zullen ook binnen de 14 dagen voldaan worden door de
klant.
Artikel 6 – Annulering
6.1 In geval de
klant de reeds gereserveerde oppasdiensten annuleert, geldt de volgende
regelgeving:
bij annulering 1 maand voor het ingaan van de overeenkomst, vervalt de
aanbetaling.
bij annulering 2 weken voor het ingaan van de overeenkomst, dient 50%
van de overeengekomen totaalprijs vereffend worden.
bij annulering binnen 1 week voor het ingaan van de overeenkomst, dient
100% van de overeengekomen totaalprijs vereffend worden.
Bij annulering van een trimbehandeling binnen 24
uur voorafgaande de afspraak, dient het starttarief van 25,00 euro betaald te
worden.
Annuleringen door de klant dienen schriftelijk, via e-mail of sms, aan
de ondernemer worden doorgegeven.
6.2 De
regelgeving in 6.1 vervalt indien de klant een geldig attest van de dokter of
dierenarts kan voorleggen voor de gereserveerde periode.
Artikel 7 – Verantwoordelijkheden en plichten van
de ondernemer
7.1 De
ondernemer verplicht zich ertoe conform de gesloten overeenkomst gedurende de
desbetreffende periode de verzorging te verlenen op professionele wijze.
7.2 De
ondernemer zal zoveel mogelijk rekening houden met de individuele wens van de
klant ten aanzien van de verzorging van het dier. Voor zover die wensen
afwijken van de gebruikelijke gang van zaken, worden deze schriftelijk
vastgelegd in de klantenfiche.
7.3 Mocht het
dier tijdens de verzorging abnormaal gedrag of probleemgedrag vertonen, behoudt
de ondernemer ten alle tijde het recht om direct voor dat specifieke dier de
verzorging/ trimbeurt te onderbreken/beëindigen.
7.4 De
ondernemer heeft te allen tijde het recht om verzorging en/of trimmen af te
zeggen, te onderbreken of een alternatief te zoeken wanneer het welzijn van het
dier of de verzorger in gevaar komt, bijvoorbeeld als gevolg van
slechte/extreme weersomstandigheden zoals sneeuw, ijzel, ijs, extreme regenval,
extreme warmte, storm.
7.5 De door de
klant overgedragen huissleutel wordt door de ondernemer met de grootst
mogelijke zorg in bewaring gehouden en wordt alleen gebruikt voor het betreden
en verlaten van de woning voor de verzorging van het dier. De specifieke
bepalingen van de overdracht van de huissleutel nadat de periode van verzorging
voorbij is, worden onderling tussen de ondernemer en de klant bepaald tijdens
het kennismakingsgesprek en worden schriftelijk genoteerd.
7.6 Indien de
gevraagde diensten door overmacht (arbeidsongeschiktheid, ongeval, familiale
redenen,…) niet door de ondernemer kunnen worden uitgevoerd, engageert de
ondernemer zich ertoe een betrouwbare vervanger te zoeken. De ondernemer brengt
de klant hiervan zo snel mogelijk op de hoogte. De klant heeft het recht deze
vervanging te weigeren en heeft in dat geval het recht op een terugbetaling
maar kan geen schadevergoeding eisen.
7.7 De
ondernemer respecteer de wetten op het dierenwelzijn en zal te allen tijde deze
promoten en aanklagen indien ze niet worden opgevolgd.
Artikel 8 – Verantwoordelijkheden en plichten van
de klant
8.1 De klant
moet, uiterlijk bij de overdracht van het dier aan de ondernemer, de ondernemer
alle gevraagde informatie verstrekken die van belang is voor een goede en
verantwoorde verzorging van het huisdier. De ondernemer mag er van uitgaan dat
de door de klant verstrekt informatie correct is.
8.2 Om de
veiligheid van de verzorger te waarborgen en risico’s tot het minimum te
herleiden, moet het dier een minimum aan sociale vaardigheden bezitten.
8.3 De klant is
verplicht bij het ondertekenen van de overeenkomst het bewijs te leveren van de
vereiste vaccinaties (kattenziekte, kattenleucose, kattenniesziekte).
8.4 De klant
zorgt ervoor, omwille van het welzijn en het gevaar van overdracht, dat het
dier vrij is van vlooien, wormen, luizen en teken.
8.5 De klant
dient het Europees identiteitsbewijs van het dier te kunnen voorleggen en
steeds beschikbaar te houden op een vaste plaats.
8.6 De klant
voorziet in de nodige materialen om de oppasdiensten naar kwaliteit te kunnen
leveren (voeding van het dier, drinkwater, substraat voor hokken, kattenbakvulling,
poetsmateriaal, speelgoed, vachtverzorgingsmateriaal, …). Indien de ondernemer
extra aankopen moet doen om aan een correcte zorg voor het dier te kunnen
voldoen, zijn deze kosten voor de klant. Het kasticket vormt hierbij steeds het
bewijs.
8.7 De klant
dient de ondernemer zo snel mogelijk op de hoogte te stellen van eventuele
ziekten van het dier.
8.8 De klant is
aansprakelijk voor de gevolgen wanneer de ondernemer schade ondervindt als
gevolg van het niet vermelden van gegevens (indien de klant hier in oorsprong
kennis van heeft genomen) of het verstrekken van onjuiste gegevens over het
dier.
8.9 De klant
verplicht zich ervoor te zorgen dat het dier aanwezig is op de afgesproken
dag(en) en tijd(en). Indien het dier niet aanwezig is, worden de afgesproken
kosten conform de overeenkomst in rekening gebracht aan de klant.
8.10 De klant
verplicht zich ertoe ervoor te zorgen dat de ondernemer vervolgens ook toegang
heeft tot de plaats waar het dier zich bevindt.
8.11 In geval de
klant het dier de onder artikel 8.3 vermelde vaccinaties niet of niet tijdig
heeft gegeven, kan de ondernemer voor de gevolgen hiervan niet aansprakelijk
gesteld worden.
8.12 De klant
dient de ondernemer steeds te informeren als er andere personen aanwezig zullen
zijn in het huis tijdens de gereserveerde diensten (bv. poetsvrouw), dit om de
veiligheid van het dier, de woning en de eigenaars te waarborgen.
Artikel 9 – Ziekte van het dier
9.1 De klant
dient eventuele ziekte(n) en/of afwijking(en) vooraf aan de ondernemer mee te
delen.
9.2 De
ondernemer verplicht zich ertoe om bij ziekte van het dier (of een vermoeden daarvan)
tijdens de verzorging en/of trimbeurt contact op te nemen met de eigenaar en na
overleg de vermelde dierenarts te consulteren, tenzij er sprake is van een
spoed- of noodgeval, in welk geval de ondernemer de dichtstbijzijnde
dierenarts/dierenkliniek zal consulteren. Verder is de ondernemer verplicht om
in dat geval alle maatregelen te nemen die haar in de gegeven situatie correct
lijkt. De hieraan verbonden kosten (dierenartskosten, medicatie, …) zijn voor
rekening van de klant. De gereden kilometers worden vergoed tegen de geldende
kilometervergoeding.
9.3 Wanneer
blijkt dat voor het herstelproces van het dier veterinaire maatregelen nodig
zijn, wordt dit gemeld aan de klant of aan de door de klant aangewezen
contactpersoon. Wanneer het contact met de eigenaar of contactpersoon, ondanks
alle pogingen daartoe, niet vlot tot stand kan komen en als gevolg daarvan een
eventuele vertraging optreedt in de behandeling van het dier, kan de ondernemer
hiervoor niet verantwoordelijk worden gehouden. Mocht de betrokken dierenarts
een dergelijke vertraging niet tolereren, geeft de klant automatisch de
toelating aan de ondernemer om de behandeling op de kosten van de klant uit te
laten voeren.
9.4 De
ondernemer mag het dier, na consultatie en op voorschrift van de dierenarts,
kalmerende middelen of andere medicatie toedienen.
9.5 De
ondernemer is verplicht melding te maken van de tijdens de afwezigheid van de
klant ontstane ziekte en de gevolgen hiervan.
Artikel 10 – Overlijden van het dier
10.1 Tijdens het
kennismakingsgesprek voor een oppasdienst zal de ondernemer met de klant
bespreken wat er moet gebeuren in geval van overlijden van het dier.
10.2 Indien het
dier sterft, kan de ondernemer niet aansprakelijk gesteld worden.
10.3 Indien het
dier komt te overlijden tijdens de afwezigheid van de klant, brengt de
ondernemer de eigenaar of diens contactpersoon zo snel mogelijk op de hoogte.
Het stoffelijk overschot zal aan de eigenaar of contactpersoon worden
overgedragen.
10.4 Op verzoek
van de klant kan de ondernemer ervoor zorgen dat het stoffelijk overschot wordt
gecremeerd of begraven. De kosten hiervoor zijn voor rekening van de klant.
Artikel 11 – Aansprakelijkheid
11.1 De
ondernemer is t.o.v. de klant aansprakelijk voor schade veroorzaakt door haar
of door personen in haar dienst. Hiervoor heeft de ondernemer een verzekering
aansprakelijkheid afgesloten.
11.2 De
ondernemer zal, in geval er schade is veroorzaakt, de klant of de aangewezen
contactpersoon hiervan zo snel mogelijk in kennis stellen.
11.3 De klant is
aansprakelijk voor aantoonbare schade, geleden door ondernemer of derden,
veroorzaakt door het dier van de klant. Eventuele kosten van medische zorg en
schade aan derden zijn voor rekening van de klant.
11.4 De
ondernemer kan bij oppasdiensten niet aansprakelijk gesteld worden in geval van
inbraak, diefstal of schade aan de woning die niet werd veroorzaakt door de
ondernemer. Indien de ondernemer verdachte elementen opmerkt, wordt de klant
onmiddellijk verwittigd.
11.5 De
ondernemer kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het weglopen van het
dier. Mocht het dier tijdens het uitlaten of verzorgen weglopen dan zal de
ondernemer alles in haar mogelijkheid doen om het dier terug te vinden.
11.6 Als de kat
buiten kan via een kattenluik of een andere route dan is de ondernemer niet
verantwoordelijk voor eventuele ongelukken buiten de woonst of het niet naar
huis terugkomen van de kat. Indien mogelijk en bij voorkeur worden de katten
tijdens de oppasdienst binnenshuis gehouden.
11.7 De
ondernemer is niet verantwoordelijk voor het ontstaan van bacteriële/virale
infecties of al dan niet besmettelijke huidaandoeningen.
11.8 De
ondernemer is niet verantwoordelijk voor eventuele ongelukken in de woonst
tenzij nalatigheid van de ondernemer kan bewezen worden.
11.9 De
ondernemer is niet aansprakelijk voor diefstal van de huissleutel en de
gevolgen daarvan.
11.10 De
aansprakelijkheid van de ondernemer blijft beperkt tot de periode waarin het
dier aan de zorgen van de ondernemer werd toevertrouwd.
Artikel 12 – Schade en verzekeringen
12.1 De eigenaar
van het dier is volgens de Belgische wet aansprakelijk voor de materiële en
immateriële schade die zijn/haar dier toebrengt aan derden of aan eigendommen van
derden. De ondernemer mag er van uitgaan dat de klant een familiale verzekering
heeft afgesloten, waarin de huisdieren mee verzekerd zijn.
Artikel 13 – Afwijkingen van de algemene
voorwaarden
13.1 Individuele
afwijkingen moeten schriftelijk tussen de ondernemer en de klant worden
vastgelegd.
Artikel 14 – Wijziging van de algemene voorwaarden
14.1 De ondernemer
behoudt zich het recht om de algemene voorwaarden te wijzigen.